Materiał z posiedzenia Rady Programowej 2015

Big Data poza sztampą: opinie najlepszych specjalistów

Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie w czasach ekspansji wielkich danych Konferencja ZIP 2015, 10 czerwca 2015 r.

Już wkrótce w Warszawie odbędzie się druga edycja konferencji Zarządzanie Informacją w Przedsiębiorstwie. Konferencja jest dedykowana dla menedżerów z większych organizacji, które gromadzą i analizują duże zasoby danych. Tematem przewodnim będzie strategiczne podejście do informacji i danych, w szczególności budowa ładu w tym obszarze na różnych poziomach – od data governance aż do Master Data Management. To temat, który swym znaczeniem wychodzi znacznie poza obszar odpowiedzialności IT. Dane są ważne dla biznesu, dla dyrektorów finansowych i zarządów firm. Ale wciąż możemy wiele uczyć się od tych firm, które już teraz zrozumiały, że dane stanowią ich centralny, strategiczny zasób, decydujący o długofalowej przewadze konkurencyjnej.

Gościem specjalnym konferencji będzie Martin White, założyciel i partner zarządzający firmy doradczej Intranet Focus z Wielkiej Brytanii, który na bazie swojego kilkudziesięcioletniego już profesjonalnego dorobku doświadczeń zbudował własną metodykę oceny dojrzałości informacyjnej przedsiębiorstw.

Dane, którymi dysponują współczesne organizacje dają im niebagatelną władzę i solidny fundament rozwoju – o ile tylko zarządzający zdają sobie sprawę z mocy posiadanych informacji.

  • Czy masz świadomość istnienia wszystkich danych, które gromadzi twoja firma?
  • Czy nimi właściwie zarządzasz?
  • Czy wykorzystujesz je w praktyce?
  • Czy robisz to w odpowiedni sposób?
  • Czy wiesz, kto odpowiada za posiadane przez twoją firmę dane?

Na te pytania i wiele innych będziemy szukać odpowiedzi podczas konferencji ZIP 2015.

Dane jako aktywa firmy

Gromadzone przez firmę dane są jej własnością i narzędziem, które firma może wykorzystać do rozwoju i działalności konkurencyjnej. Dla rozwoju firmy bardzo istotne jest wykorzystanie informacji z punktu widzenia zarządzającego biznesem. Brak właściwego zarządzania danymi to tak na prawdę biznesowa strata, bo firma de facto ponosi z tego tytułu koszty (związane ze złą jakością danych, nieskutecznym wyszukiwaniem informacji, trudnością w przygotowaniu wiarygodnych raportów, itd.).

Zorganizowane podejście do danych pozwala uzyskać oszczędności, ale to wymaga myślenia długofalowego, odejścia od perspektywy najbliższego kwartału. Często na poziomie menadżerskim widać brak zrozumienia konieczności zarządzania danymi i monitorowania związanymi z nimi procesów w sposób ciągły. Jeśli zaś zarząd firmy nie wie, co jest zbierane i w jaki sposób wykorzystywane do podejmowania decyzji, to choćby dał pracownikom najmocniejsze narzędzia, to firma nie będzie przygotowana do efektywnego ich wykorzystania.

„Dane są binarnym odzwierciedleniem faktycznych działań przedsiębiorstwa. O dane trzeba dbać tak samo, jak dba się o maszyny czy budynki, traktować jak aktywa. To może dać bardzo wymierne efekty. Na podstawie analizy danych można na przykład uzyskać odpowiedź na pytanie, co stanowi dla firmy koszt, i wtedy tym kosztem świadomie zarządzać” – mówi Jarosław Chrupek, Global Process Owner – MDM Corporate Services i Global MDM/MDG Lead w TaO Programme i Global Data Team w British American Tobacco.

„Bardzo często się zdarza, że analiza danych obala mity, perfekcyjnie odsłania słabości i bolączki firmy. To bardzo pomaga w biznesie, bo od razu wiadomo, nad czym trzeba pracować i co ulepszać” – dodaje Marek Wilczewski, Dyrektor Biura Zarządzania Informacją, Grupa PZU. Bywa to jednak wyzwaniem, bo często analiza odkrywa niewygodne prawdy i uderza w różne firmowe grupy interesów. To także szalenie ważny aspekt styku świadomego zarządzania danymi z zadaniami i rolą zarządu w firmie. Tutaj potrzebna jest „wola polityczna” by uzyskana informacja stawała się rzeczywistym motorem zmian.

Konieczna jest świadomość

Umiejętne zarządzanie danymi powinno być powiązane z rozwojem biznesu. – „Budowa kultury wykorzystania danych jest dość trudna. Jednak dla dużych platform internetowych czy sieci handlowych zarządzanie danymi jest kluczową sprawą” – zauważa Grzegorz Stępniak, Dyrektor Zarządzający, Pion Informatyki i Telekomunikacji, Poczta Polska. Impulsem rozwojowym dla budowania ładu w obszarze danych były rekomendacje regulatora w sektorze bankowym w Polsce. Następne w kolejności są firmy ubezpieczeniowe. Ale tak naprawdę dane powinny być istotne dla każdego.

Oprócz świadomości konieczności zarządzania danymi potrzebna jest też świadomość kosztów utrzymania danych. Trzeba poszukać optimum i ustalić, ile informacji trzeba mieć, aby nie ponieść zbyt dużych kosztów, aby konieczność zajmowania się nimi nie przesłaniała istoty biznesu – podkreśla Marek Wilczewski.

Osiągnąć przewagę konkurencyjną

W walce o najlepsze doświadczenie klienta (Customer Experience) wygrywa ten, kto najlepiej potrafi gromadzić, analizować i wykorzystać dane. To faktycznie pozwala na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej.

Od jakości danych w przedsiębiorstwie zależy to, jakie podejmuje ono decyzje. Jeśli przedsiębiorstwo ewoluuje od bardziej intuicyjnego podejmowania decyzji w kierunku podejmowania decyzji w oparciu o dane, wówczas pojawiają się procesy sterowane danymi, a to sprawia, że wiarygodność danych znajduje się w centrum zainteresowania.

„Istnieją nowe technologie, które odnoszą się np. do koncepcji „machine learning”, a to eksplodujący potencjał, który prowadzi do strategicznych wyborów: jak i skąd pozyskiwać dane, aby przedsiębiorstwo mogło mieć właściwe informacje o tym, co dzieje się na zewnątrz – to analiza środowiskowa, wymagana w procesie podejmowania decyzji strategicznych – oraz dane wewnętrzne, obrazujące stan przedsiębiorstwa” – uważa Piotr Piskorski, Head of IT Strategy and Enterprise Architecture w Nordea IT Polska.

Na każdym etapie rozwoju

Firmy znajdują się na różnym etapie rozwoju, jeśli chodzi o zarządzanie informacją (i kluczowe jest, aby wiedziały, na którym są etapie). Poza tym pracownicy często nie mają właściwych kompetencji, potrzebnych do zrozumienia tego, co tkwi w danych, i jak można je wykorzystać.

„To, czy kopiujemy rozwiązania, czy budujemy własne, zależy od tego, na jakim etapie rozwoju jesteśmy. Jeśli na wstępnym – wówczas sporządzamy raporty i możemy korzystać z gotowców, których dla firm na niskim poziomie zaawansowania jest bardzo dużo. Jeśli zaś jesteśmy bardzo dojrzali, wtedy informacje o poszczególnych klientach pojawiają się w procesach, a klient (i jego doświadczenie) jest analizowany w każdym punkcie styku. Wówczas budujemy rozwiązania własne, bo na tym poziomie zaawansowania gotowców jeszcze nie ma. Istotne jest, jak dobrze firmy są dostosowane do zarządzania informacją na tym etapie, na którym się właśnie znajdują. Można dać wskazówki firmom znajdującym się na każdym etapie rozwoju” – zaznacza Grzegorz Bartler, członek Rady Programowej ZIP, Dyrektor Departamentu Business Intelligence w Polsacie Cyfrowym.

Dane są coraz ważniejsze w czasach ekspansji tzw. wielkich danych. Jednak firma nie skorzysta z rewolucji BigData jeśli nie będzie miała swojej strategii względem danych i zasobów informacji – nie zadba o wewnętrzny porządki, architektoniczny ład korporacyjny i długofalowe planowanie w tym obszarze. Dla wielu firm czas już na to najwyższy. „Dlatego nigdy nie pytaj, komu bije dzwon; bije on tobie”. Więcej informacji na stronie: www.zip2015.pl

Wypowiedzi w tekście pochodzą ze spotkania Rady Programowej konferencji Zarządzanie Informacją w przedsiębiorstwie, w skład której wchodzą:

  • Arkadiusz Andrzejewski – Dyrektor Centrum Kompetencyjnego BI w Orange Polska
  • Grzegorz Bartler – Dyrektor Departamentu Business Intelligence Polsat Cyfrowy
  • Jaroslaw Chrupek – Global Process Owner – MDM Corporate Services, Global MDM/MDG Lead, TaO Programme, Global Data Team, British American Tobacco
  • Piotr Piskorski – Head of IT Strategy and Enterprise Architecture, Nordea IT Polska sp. z o.o.
  • Prof. Andrzej Sobczak – Instytut Informatyki i Gospodarki Cyfrowej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kierownik Zakładu Zarządzania Informatyką
  • Grzegorz Stępniak – Dyrektor Zarządzający Pion Informatyki i Telekomunikacji, Poczta Polska S.A
  • Marek Wilczewski – Dyrektor Biura Zarządzania Informacją, PZU SA / PZU Życie SA / TFI PZU SA / PTE PZU SA